Nowości  Satelity    
 


SztuczneSatelity.pl > Blokada irańskiej państwowej telewizji satelitarnej

2012-10-18 Blokada irańskiej państwowej telewizji satelitarnej

Nowy unijny pakiet sankcji wobec Iranu zawiera zaskakujący element.

Otóż wszystkie państwowe irańskie kanały telewizyjne i radiowe przestały być dostępne w Europie oraz części Środkowego Wschodu. W ten sposób karane są atomowe ambicje Iranu. Są to kanały na należące do państwowego irackiego nadawcy IRIB (Republic of Iran Broadcasting).

W poniedziałek 15 października 2012 roku europejski operator satelitarny Eutelsat zablokował 19 irańskich państwowych kanałów satelitarnych oraz radiowych nadawanych przez satelity Hot Bird (dokładniej jest to satelita floty Intelsat umieszczony na pozycji 68,5°E). Jest wśród nich m.in. anglojęzyczny kanał Press TV, kanały Jam-e-Jam 1 i Jam-e-Jam 2 nadwany po persku, Al-Kawthar nadawany po arabsku, Sahar 1, Sahar 2 czy wielojęzyczny Quran TV.


Naziemna stacja satelitarna firmy Eutelsat w Funchal w Portugalii (grafika: Eutelsat)

Irańskie władze ostro krytykują tą decyzję. Wytykają, że Unia Europejska pokazała hipokryzję wyłączając kanały jednocześnie walcząc o wolność mediów oraz słowa. Z drugiej strony wiele kanałów zachodnich jak Voice of America czy BBC jest niedostępnych w Iranie ze względu na ich blokowanie powołujące się na "inwazję zachodniej kultury".

     
 

Pierwszy polski satelita na orbicie!

 

13 lutego 2012 roku to dzień historyczny dla Polski. Po godz. 11 czasu polskiego wystartował pierwszy polski sztuczny satelita. Satelita PW-Sat został wykonany przez studentów Politechniki Warszawskiej. Na orbitę został wyniesiony przez rakietę nośną Vega zbudowaną przez europejską agencję kosmiczną ESA. Start rakiety odbył się z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Po umieszczeniu na orbicie nawiązano kontakt z satelitą.

Zobacz transmisję z wydarzenia:

Więcej informacji: satelita PW-Sat | rakieta Vega | kosmodrom Kourou

Informacje dla mediów

 

SztuczneSatelity.pl na serwisach społecznościowych: