Nowości  Satelity    
 


SztuczneSatelity.pl > Proba-V śledzi samoloty pasażerskie z kosmosu

2013-06-13 Proba-V śledzi samoloty pasażerskie z kosmosu

Wyniesiony niedawno przez nową europejską rakietą nośną Vega sztuczny satelita Proba-V z sukcesem odebrał sygnały z lecących samolotów pasażerskich.

"Udało nam się udowodnić, że relatwynie słabe sygnały kontroli lotniczej można wykrywać z kosmosu. Teraz chcemy sprawdzić ile samolotów możemy wykrywać i jakiego są typu. Badania te otwierają drogę do budowy kosmicznego systemu nadzoru nad samolotami w przyszłości." - powiedział Toni Delovski z niemieckiej agencji kosmicznej DLR.


Wykryte przez satelitę Proba-V lecące do Europy samoloty nad Atlantykiem (grafika: ESA)

Sztuczny satelita Proba-V obok głównego instrumentu badawczego Proby-5 służącego do obserwacji wegetacji roślinności zaopatrzony został także w odbiornik sygnałów ADS-B, które wysłane są przez samoloty pasażerskie.


Wizualizacja satelity Proba-V (grafika: ESA)

Sygnał ADS-B zawiera aktualną pozycję samolotu w przestrzeni powietrznej ustaloną dzięki nawigacji satelitarnej GPS. Pozycja ta rozsyłana jest z samolotu drogą radiową razem z innymi danym lotu - takimi jak numer lotu, typ samolotu, prędkość, wysokość i kierunek lotu.

Do tej pory emitowane przez samoloty sygnały ADS-B były odbierane przez naziemne kontrole lotnicze, które wykorzystują je obok danych z radarów. Jednakże są obszary nie pokryte tradycyjnym radarowym nadzorem kontroli lotniczej lub odbiornikami ADS-B. Są to dla przykładu odległe obszary jak oceany lub regiony polarne.

Przeznaczony dla satelity odbiornik ADS-B został przetestowany w 2009 roku w ramach lotów balonów stratosferycznych w północnej Szwecji. Wówczas odbiornik znajdujący się pod balonem na wysokości około 30 km był w stanie odebrać sygnał od samolotu znajdującego się w odległości 1 100 km. Dla porównania z reguły zasięg naziemnych odbiorników wynosi około 150-250 km. W 2012 roku balon z odbiornikiem ADS-B poleciał jeszcze wyżej, bo na 40 km. Testowano wówczas odbiór sygnałów z mocno zatłoczonej przestrzeni powietrznej pod kątem wzajemnego nadkładania się sygnałów. Pracami nad odbiornikiem prowadziła niemiecka agencja kosmiczna DLR z firmą z Luksemburga SES TechCom.

Mający masę 140 kg sztuczny satelita Proba-V został wyniesiony 4 maja 2013 roku w ramach drugiego lotu nowej rakiety Vega europejskiej agencji kosmicznej ESA. Satelita krąży po orbicie wokołoziemskiej na wysokości 820 km.


Rakieta Vega na stanowisku startowym w kosmodromie w Gujanie Francuskiej (grafika: ESA)

     
 

Pierwszy polski satelita na orbicie!

 

13 lutego 2012 roku to dzień historyczny dla Polski. Po godz. 11 czasu polskiego wystartował pierwszy polski sztuczny satelita. Satelita PW-Sat został wykonany przez studentów Politechniki Warszawskiej. Na orbitę został wyniesiony przez rakietę nośną Vega zbudowaną przez europejską agencję kosmiczną ESA. Start rakiety odbył się z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Po umieszczeniu na orbicie nawiązano kontakt z satelitą.

Zobacz transmisję z wydarzenia:

Więcej informacji: satelita PW-Sat | rakieta Vega | kosmodrom Kourou

Informacje dla mediów

 

SztuczneSatelity.pl na serwisach społecznościowych: